Myter om MLM
Få branscher lider av så många myter som nätverksförsäljning.
Här nedan har du några av de vanligaste myterna som du garanterat kommer stöta på om du inte redan gjort det!
MLM är alltid en olaglig pyramid-scam.
I den olagliga pyramidverksamheten är det inte själva formen på företagets ledning och anställda som avgör om den är laglig eller inte. Om det var så, skulle de flesta företag och organisationer inklusive regeringen vara olagliga eftersom alla har en pyramidstruktur. Ett olagligt pyramidspel erbjuder inga produkter eller tjänster, och betalar enbart ut pengar utifrån hur många du rekryterar. Lagliga multi-level-maketingföretag erbjuder produkter eller tjänster som säljs till konsumenter. Att rekrytera nya medlemmar möjliggör ökade intäkter som bygger på försäljningsvolymen.
I den olagliga pyramidverksamheten är det inte själva formen på företagets ledning och anställda som avgör om den är laglig eller inte. Om det var så, skulle de flesta företag och organisationer inklusive regeringen vara olagliga eftersom alla har en pyramidstruktur. Ett olagligt pyramidspel erbjuder inga produkter eller tjänster, och betalar enbart ut pengar utifrån hur många du rekryterar. Lagliga multi-level-maketingföretag erbjuder produkter eller tjänster som säljs till konsumenter. Att rekrytera nya medlemmar möjliggör ökade intäkter som bygger på försäljningsvolymen.
Det är bara ledningen som faktiskt tjänar pengar på MLM.
Detta argument beskriver ju egentligen ett mer traditionellt "jobb" snarare än MLM-branschen. Det är få företag idag där man kan arbeta sig uppåt från "golvet" till ledningen. I bra nätverksföretag kan medlemmarna tjäna pengar oavsett var de befinner sig i organisationskedjan. Intäkter relaterade till ansträngning inte ställning.
Nätverksmarknadsföringsbranschen utnyttjar folk.
Framgång inom nätverksmarknadsföring kommer från att hjälpa andra att nå sina mål. Du kan inte rekrytera människor utan att sen lägga energi och tid på att hjälp dem lyckas! Självklart finns det rötägg som rekryterar andra och sen lämnar dem åt sitt öde. Dessa blir dock aldrig framgångsrika inom MLM.
Framgång inom nätverksmarknadsföring kommer från att hjälpa andra att nå sina mål. Du kan inte rekrytera människor utan att sen lägga energi och tid på att hjälp dem lyckas! Självklart finns det rötägg som rekryterar andra och sen lämnar dem åt sitt öde. Dessa blir dock aldrig framgångsrika inom MLM.
Så småningom kommer programmet att bli mättat.
Mättnad är omöjligt eftersom det aldrig finns ett begränsat antal personer. Varje dag fyller nya människor 18 därmed läggs nya potentiella nätverksmarknadsförare till poolen av prospekt. Tim Sales, i Zig Ziglar Network Marketing for Dummies, har det bästa argumentet mot mättnadsmyten. "Känner du någon som inte har ett kylskåp? Nej? Det hindrar inte GE att sälja fler av dem. "
Nätverksmarknadsföring fungerar inte.
Enligt Direct Selling Association ska direktförsäljningsindustrin tjänat 31.630.000.000$ i USA och 100.000.000.000$ om man ser på hela världen. Framgång eller misslyckande har mindre att göra med MLM-branschen i sig självt utan handlar mer om hur mycket ansträngning man lägger in i verksamheten, och hur mycket du är villig att lära dig.
Många som går in för att tjäna pengar på att vara bloggare, youtubare eller eBayers och liknande misslyckas också ofta, men få går ut och varnar för det.
Ingen blir riktigt rik på nätverksmarknadsföring.
Det är sant att inte alla lyckas inom nätverksmarknadsföring. De 2-10% av nätverkmarknadsförare som tjänar riktigt stora pengar är samma 2-10% som arbetar konsekvent på sina företag under lång tid. Sen bör man förstå att alla som startar inom MLM inte gör det för att bli rika eller tjäna stora pengar, utan det kan lika gärna vara för att de har en önskan om att kunna arbeta mer hemifrån, tjäna nog för att kunna bli skuldfri, att man är arbetslös och vill stadga upp ekonomin medan man letar efter det där perfekta jobbet eller för att slippa ta studielån etc etc. Därav bör ett företags framgångar mätas i antalet människor som når sina mål - inte i antalet rika.
Det är sant att inte alla lyckas inom nätverksmarknadsföring. De 2-10% av nätverkmarknadsförare som tjänar riktigt stora pengar är samma 2-10% som arbetar konsekvent på sina företag under lång tid. Sen bör man förstå att alla som startar inom MLM inte gör det för att bli rika eller tjäna stora pengar, utan det kan lika gärna vara för att de har en önskan om att kunna arbeta mer hemifrån, tjäna nog för att kunna bli skuldfri, att man är arbetslös och vill stadga upp ekonomin medan man letar efter det där perfekta jobbet eller för att slippa ta studielån etc etc. Därav bör ett företags framgångar mätas i antalet människor som når sina mål - inte i antalet rika.
MLM-företag är sekter.
Här har vi en myt som jag personligen känner att det ligger en del sanning i, men det skriver jag också lite halvt på skämt då jag verkligen kan förstå vart den här myten kommer ifrån!
När jag gick på mitt första riktigt stora möte hos ett av världens största MLM-företag så slogs jag av att det fanns en väldigt stor del människor där som var rent "fanatiska" och delar av mötet påminde mig om hur jag själv tror att ett väckelsemöte skulle se ut (Nu har jag aldrig varit med i en sekt så min bild av hur en sekt ser ut består främst av vad jag sett i amerikanska tv-serier och Hollywoodfilmer) Men skämt å' sido; De flesta inom den här branschen jobbar utifrån fakta och siffror och är seriösa arbetare. Jag kan dessutom avslöja att även världens största hamburgerkedjor använder samma typ av möten för att öka engagemang och få anställda att känna sig delaktiga i företagets resultat.
Slutord
Den här branschen har självklart sina problem, men mycket av dem beror på korrupta företag som drar nytta av människors frustration kring ekonomi och arbetslöshet - vilket är ett globalt problem i dessa tider. Men detta är en allt mer accepterad och rekommenderad bransch även bland våra största ekonomer. Så låt inte dessa myter stoppa dig från att överväga ett MLM-företag.
Du kan nå framgång; om du får en gedigen förståelse för branschen, väljer ett företag noga, hitta en bra sponsor/upline och ägnar tid och kraft på din verksamhet och är villig att lära dig.
Du kan nå framgång; om du får en gedigen förståelse för branschen, väljer ett företag noga, hitta en bra sponsor/upline och ägnar tid och kraft på din verksamhet och är villig att lära dig.