Fråga dig varför innan du frågar dig hur!

 
Svaret du personligen väljer inför frågan om varför du väljer att starta är ett svar som kommer vara din drivkraft. När det går segt, när du känner att du är på vippen att ge upp då behöver du påminna dig själv om dina mål. Om du drar igång din verksamhet och enbart gör det för att du vill tjäna pengar kommer du snabbt tappa motivationen när du kör på dina första fartgupp. Självklart kan pengar vara en motivation men varför vill du ha pengar? Vad ska pengarna användas till? 
Om du tar fram papper och penna så kan du skapa en prioriteringslista. Om du hade mer pengar vad hade du använt dem till? Hade du spenderat mer tid med barnen? Hade din sambo kunnat gå ner i arbetstid och därav också få en högre livskvalitet? Har du ett projekt du drömt om länge eller en hobby som du inte har råd med som du hade satt igång med? 
Ditt varför kan vara nått helt annat än ovan nämnda exempel, men se till att faktiskt få ner dem på papper. Du kommer behöva det längre fram.
 
 

Ge det tid

Även om det är relativt billigt att starta en verksamhet inom MLM så ska du vara på det klara med att du faktiskt startat just en verksamhet. Och att bygga ett nätverk tar tid. Var förberedd på att ge din verksamhet åtminstone 1 år att byggas upp. 
Ingen startar café eller webbshop med idéer om att de ska generera stora pengar första året. Du bör ha samma inställning när du startar din verksamhet. 

Hur mycket tid är du villig att lägga på det här?
Se till att fatta ett beslut redan i starten, även om du bara tänker lägga 4 timmar i veckan eller kanske hela 20 timmar så ska du veta från starten när och hur mycket du ska jobba aktivt. Sen kan du alltid öka eller minska antalet timmar utifrån nya behov längre fram (det är ju en av fördelarna med att vara sin egen chef) men att vara strukturerad är viktigt.
 
 

När satt du i skolbänken sist?

När jag drog igång kan jag lova att det gått några år sen jag "pluggade" sist. Jag var heller aldrig nått snille i skolan utan klarade mig så där okej bra. 
Därför kändes det minst sagt ovant att lära sig något helt nytt! 

Men jag hade redan bestämt mig för att om jag ska sätta igång det här så ska jag göra det på ett seriöst sätt.
Jag använde mig av flera kanaler jag fann på bl.a. youtube och jag satte av tid då jag kunde vara ostörd och satte mig med papper och penna framför datorn. Det mesta var på engelska och blev jag osäker på ett utryck eller ord pausade jag och sökte mig fram till förståelse genom google. 
Jag köpte även böcker, när det var tajt med pengar köpte jag billiga digitala kopior som jag läste på skärmen. 
Efter ett tag insåg jag att fördelen med pappersböcker var att jag kunde sätta in post-it lappar och stryka över saker jag ville påminna mig om längre fram. Men jag misstänker att det nog finns appar för det numera, jag är nog bara lite gammaldags.

På det här sättet kunde jag lära mig direkt från andra som redan lyckats inom den här branschen. Och jag gjorde det nästan helt gratis med undantag av de böcker jag valde att köpa! 

Det här är ju det som är så fantastiskt med internet, du kan så gott som lära dig precis vad du vill om du går in för det seriöst!

Vem vill du ha med dig?

Det kan kännas lite jobbigt och klumpigt i början när man försöker rekrytera människor från sin lista över prospekt. Du kommer mötas av fördomar och misstro och redan här kan du känna att det här kanske inte var en så bra idé i alla fall.

Men stå ut! Sätt dig ner med den lista du skrivit och börja rangordna. Vilka människor skulle tillsammans med dig kunna få riktig fart på verksamheten? Ofta är det här människor du själv ser upp till, personer du respekterar. De här är de som är allra svårast att gå fram till och pitcha din idé för. Men det är också de du verkligen vill ha med i ditt team. 

Så slipa presentationen, ha dina fakta på plats och våga gå till de du allra helst vill ha med!

I starten är det inte verksamheten, produkten eller företaget de köper - det är dig. 
Så om du inte tror på din verksamhet kommer de inte heller göra det!

Utan mål står du utan riktning

Att ha tydliga mål kan vara rent livsavgörande för din verksamhet. 

Sätt både kortsiktiga och långsiktiga mål! 
Få ner dem på papper och sätta datum - även om det kan kännas omöjligt i början att avgöra hur lång tid saker kommer ta bör du sätta ett datum för att ha en tydlig plan för din verksamhet. 

När du nått ett mål - fira!

© 2014 All rights reserved.

Skapa en hemsida gratisWebnode